عزت نفس در کودکان

گاهی اوقات به راحتی می توان متوجه شد که چه زمانی بچه ها نسبت به خودشان احساس خوبی دارند  و چه زمانی اینطور نیست . احساس خوب داشتن در مورد خود را ما به عنوان “عزت نفس” در نظر می گیریم .

کودکان دارای عزت نفس ویژگی هایی دارند که عبارتند از:

_ احساس دوست داشتن و پذیرفته شدن  _احساس اعتماد به نفس

_نسبت به کاری که می توانند انجام دهند احساس غرور می کنند

_در مورد خود خوب ومثبت فکر می کنند  _خود را باور دارند

اماکودکان با عزت نفس پایین:

_ از خود انتقاد می کنند و به خودشان سخت می گیرند .

_ احساس می کنند به خوبی بچه های دیگر نیستند .

_ بیشتر اوقات به زمان هایی که شکست می خورند فکر می کنند تا زمانی که موفق می شوند.

_  اعتماد به نفس پایینی دارند.

_در انجام موفقیت آمیز کارها به خود اعتماد ندارند .

چرا عزت نفس مهم است؟

کودکانی که احساس خوبی نسبت به خود دارند، اعتماد به نفس کافی برای امتحان کردن چیزهای جدید را دارند.  آنها به احتمال زیاد بهترین تلاش خود را می کنند و نسبت به کاری که می توانند انجام دهند احساس غرور می کنند.  عزت نفس به کودکان کمک می کند تا با اشتباهات خود کنار بیایند.  این موضوع به بچه ها کمک می کند تا دوباره تلاش کنند، حتی اگر در ابتدا شکست بخورند.  در نتیجه، عزت نفس به بچه ها کمک می کند در مدرسه، خانه و با دوستان بهتر عمل کنند اما  کودکانی که عزت نفس پایینی دارند، نسبت به خود مطمئن نیستند. باخود فکر می کنند که احتمالاً دیگران آنها را نمی پذیرند بنابراین در برنامه های جمعی شرکت نمی کنند . ممکن است اجازه دهند دیگران با آنها بد رفتار کنند.  آنها به سختی از خود دفاع می کنند و به راحتی تسلیم می شوند ، زیاد تلاش نمی کنند.  بچه‌هایی که اعتماد به نفس پایینی دارند، وقتی اشتباهی می‌کنند و شکست می‌خورند به سختی می‌توانند با این مسئله کنار بیایند.  در نتیجه ممکن است آن‌طور که می‌توانند خوب عمل نکنند.

چگونه عزت نفس رشد می کند

رشد عزت نفس از همان دوران کودکی شروع می شود.  در طول زمان به آرامی توسعه می یابد. زمانی که  کودک احساس امنیت، دوست داشتن و پذیرش می کند عزت نفس او رشد می کند .  همچنین زمانی که کودک توجه مثبت و مراقبت محبت آمیز را دریافت می کند عزت نفسش رشد می کند . با تبدیل شدن نوزادان به کودکان نوپا و خردسال، می توانند برخی کارها را به تنهایی انجام دهند. آنها  وقتی می توانند از مهارت های جدید خود استفاده کنند، احساس خوبی نسبت به خود پیدا می کنند.  عزت نفس کودک زمانی رشد می کند که والدین  به او توجه کنند و به کودک اجازه دهند تا خودش برای انجام کارهایش تلاش کند.   همانطور که بچه ها رشد می کنند، عزت نفس نیز می تواند رشد کند.  زمانی که بچه ها چیزهایی را امتحان می کنند و می توانند آنها را انجام دهند فرصتی برای رشد عزت نفس می باشد.

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری در whatsapp
اشتراک گذاری در telegram
اشتراک گذاری در twitter
اشتراک گذاری در email

3 پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.