راز احساس شادی و خوشبختی

همه ما با اصطلاح “شادی” آشنا هستیم.   سوال این است:    دقیقاً چگونه می توانیم یک زندگی شاد داشته باشیم ؟  به خصوص به صورت روزانه؟  خوشبختی در وهله اول چیست؟   همه ما آن لحظات شگفت انگیز ناگهانی را داریم که جهان برایمان کمی روشن‌تر می‌شود، اما چگونه می‌توانیم آن لحظات را در کارهای روزمره خود ادغام کنیم؟    برای شروع بهتر است بدانیم معنای خوشبختی چیست ؟  اطلاعات  زیادی در مورد این کلمه وجود دارد .   به عنوان مثال، آیا می دانستید که افراد متاهل ۱۰ درصد شادتر از افراد مجرد هستند؟   در مورد این واقعیت که شادی در ۵۷ درجه فارنهایت(۱۴درجه سانتیگراد) به حداکثر می رسد چطور؟ شاید ساده ترین تعریف از همه آنها این واقعیت باشد که شادی در ریشه خود یک انتخاب قابل اجرا است یعنی چیزی است که ما می توانیم آن را دنبال کنیم زیرا آن را انتخاب می کنیم.   این به طور طبیعی نشان می دهد که شادی چیزی است که در قدرت خود ما نهفته است و ما باید آن را تصرف کنیم  و به همین دلیل است که ما اینجا هستیم، درست است؟   بیایید برخی از راه‌های کلیدی را که می‌توانیم به‌طور فعال شادی را دنبال کنیم، از پیروی از علایقمان گرفته تا کنار گذاشتن انتظارات و هر چیزی که شبیه اینها وجود دارد را بررسی کنیم.   به عبارت دیگر، بیاییدشادی را انتخاب کنیم.   شاید ساده ترین تعریف از شادی این واقعیت باشد که شادی در ریشه خود یک انتخاب  والبته قابل اجراست . شادی چیزی است که ما می توانیم دنبال کنیم زیرا آن را انتخاب می کنیم. شادی چیزی است که در قدرت خود ما نهفته است و  چیزی نیست که برای ما خود به خود اتفاق بیفتد.  ما باید آن را تصرف کنیم  به همین دلیل است که ما اینجا هستیم.

بیایید برخی از راه‌های کلیدی را که می‌توانیم به‌طور فعال شادی را دنبال کنیم، از پیروی از علایقمان گرفته تا کنار گذاشتن انتظارات و هر چیزی که بین آن‌ها وجود دارد، بررسی کنیم.   به عبارت دیگر، بیایید شادی را انتخاب کنیم

یک زندگی شاد چگونه تعریف می شود؟

برای اینکه بفهمیم زندگی شاد چیست، بهتر است که شادی چیست را بشکافیم.  تعاریف زیادی از شادی در دسترس است، اما

روانشناسی مدرن برای شادی تعریف  کاربردی تر ارائه داده است.   روانشناسی شادی را به دو بخش تقسیم می کند:

_ اول این که شادی یک احساس است.

_دوم این که شادی یک حس رضایت درونی از زندگی است.

شادی یک احساس است  خوشبختی احساسی است که نشان می دهد فردی در حال تجربه احساسات مثبتی مانند لذت، هیجان و شادی است.  همه ماکم و بیش با مفهوم شادی آشنا هستیم .برای درک بهتر موضوع به زمان هایی فکر کنید که غذای خوب، لباس های نو، پیاده روی در کنار ساحل و دورهمی با دوستان خود را تجربه می کردید .  این نوع چیزها باعث می شوند که ما آن احساسات را تجربه کنیم. اما بخش از خوشبختی شامل مواردی همچون خوردن و پوشیدن و داشتن امکانات زندگی نیست بلکه بخش قابل توجهی از احساس خوشبختی به میزان رضایت از زندگی برمیگردد،رضایت از زندگی یک احساس درونی است واین مسئله به نگرش‌های ذهنی ما برمیگردد .

چرا شادی در زندگی مهم است؟ «خوشبختی یک احساس عمیق از شکوفایی است، نه یک احساس لذت بخش زودگذر، بلکه یک حالت بهینه از وجود است .» ماتیو ریکارد

هنگامی که از مردم در مورد اینکه آیا شادی اهمیت دارد یا خیر، سؤال می شود، مردم به شیوه های شگفت انگیز والبته متفاوتی به آن واکنش نشان می دهند.  برخی از آنها می گویند که چیزهای مهم تری وجود دارد که باید نگران آنها بود.  در حالی که عده ای  آن را به عنوان سنگ بنای اساسی زندگی خود می بینند.

احساس خوشبختی همچنین در حصول اطمینان از اینکه از اوقات خود بهترین استفاده را می‌بریم، اهمیت دارد.  با این حال، مقابله موثر با زمان‌های بد نیز مفید است.   علاوه بر این، ثابت شده است که شادی  در عملکرد، سلامت، روابط و موارد دیگر تاثیر بسیاری دارد.  باید توجه داشته باشیم که احساساتی که ما تجربه می کنیم چه مثبت و چه منفی  ، هدفی را دنبال می کنند.احساسات منفی  مانند ترس و خشم به ما کمک می کنند تا از خود محافظت کنیم و از خطر دوری کنیم.  احساسات مثبت به ما کمک می کنند تا با افراد دیگر ارتباط برقرار کنیم و ظرفیت خود را بالا ببریم .

مطالعات انجام شده نشان می دهند که :

۱. شادی با بهبود سلامت و زندگی طولانی تر مرتبط است.

۲.افراد شاد احتمالاً اقدامات احتیاطی (مانند بستن کمربند ایمنی) را رعایت می کنند و کمتر دچار تصادف می شوند.

۳.افراد شادتر مسئولیت مالی بیشتری دارند و بیشتر پس انداز کرده و مخارج خود را کنترل می کنند.

۴.افراد شاد برای جوامعی که در آن هستند افراد بهتری هستند زیرا تلاش می کنند سهم مثبتی در جامعه داشته باشند.

۱۰ راز برای داشتن یک زندگی شادتر:

در اینجا ۱۰ راز برای دنبال کردن فعالانه یک زندگی شادتر آورده شده است که برای همه سنین کارایی دارند و با مطالعه آنها متوجه می شوید که بعضی از آنها مربوط به عوامل درونی و تعدادی از آنها مربوط به عوامل بیرونی هستند .  با این حال توجه داشته باشید تمام مواردی که در ادامه بیان میشود تنها در صورتی مؤثر است که بتوانید آنها را انجام دهید.

۱. از قدرت سهیم بودن در اجتماع استفاده کنید.
ارتباط اجتماع با شادی به قدمت زمان است. انسان ها در کنار یکدیگر احساس امنیت و آرامش پیدا می کنند . برای یافتن احساس شادی سعی کنید هر کاری را که میتواند به خوشبختی و شادی افراد جامعه کمک کند انجام دهید مثلاً در امور خیر شرکت کنید برای افراد نیازمند غذا تهیه کنید ،برای حیوانات پناهگاه درست کنید . به عنوان معلم یا مربی در رشته های مختلفی که هستید داوطلبانه به دیگران آموزش دهید تا جای ممکن به دیگران کمک کنید . وصل شدن به دنیای اطراف و کمک به دیگران یکی از قوی‌ترین راه‌ها برای ایجاد شادی و رضایت در یک فرد است.
۲. شکرگزاری را تمرین کنید .
حقیقت این است که شکرگزاری درزندگی شما معجزه میکند .
مطالعات “ارتباط قوی” بین شکرگزاری و شادی را نشان داده اند.

عمل شکر گزاری باعث می شود که :
_ استرس و افسردگی کاهش یابد .
_ خواب راحت تری داشته باشید.
_ احساس رضایت بیشتری نسبت به زندگی پیدا کنید.
یکی از ساده‌ترین راه‌ها برای تمرین شکرگزاری این است که برای نوشتن چیزهایی که به خاطر آنها سپاسگزار هستید، وقت بگذارید.برای شروع ۶۰موردی که باید به خاطر آنها شکر گزارباشید را بنویسید.

۳. وقت خود را با دوستان و خانواده بگذرانید.هرگز و هرگز قدرت دوستان و خانواده را دست کم نگیرید. اینها کسانی هستند که می توانید روی آنها حساب کنید تا در پستی و بلندی ها و لحظات غمگین و شادی در کنار شما باشند.

پیوند بین اعضای خانواده یک پیوند قوی است. هنگامی که این پیوند آسیب می بیند می تواند عامل بزرگی برای پریشانی و افسردگی در زندگی ماشود .

برای ارتباط با عزیزانتان از راه های معنادار وقت بگذارید.
نیازی نیست برای آنها چیزهای گران قیمت بخرید یا فراتر از یک ژست معمولی و عاشقانه بروید. یک آغوش ساده،بوسه ،تماس تلفنی برای پررنگ کردن ارتباط شما با اعضای خانواده کافی است .

۵. ارتباطتتان را با فضای مجازی کم کنید . شما برای اینکه احساس خوشبختی کنید نیاز دارید تا با افراد واقعی ارتباط برقرار کنید کسانی که بتوانند به طور واقعی روبروی شما بنشینند به حرفهایتان گوش دهند ،بنابراین تا جای ممکن ارتباطتان را با تکنولوژی در حد تعادل نگه دارید .

منبع:

https://www.lifehack.org/827415/happy-life#how-to-define-a-happy-life

 

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری در whatsapp
اشتراک گذاری در telegram
اشتراک گذاری در twitter
اشتراک گذاری در email

2 پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.