چرا بچه ها دکتر بازی می کنند؟ (اصول تربیت جنسی)

«دکتر بازی کردن چیست؟»

– آیا خوب است که فرزند شما به قسمت خصوصی دوستانش نگاه کند یا دست بزند؟
«دکتر بازی» که به دیدن و لمس قسمت‌های خصوصی دیگران نیز معروف است، کاری است که اکثر بچه‌ها  و پیش‌دبستانی‌ها در مرحله رشد خود انجام می‌دهند.

آیا دیدن اندام تناسلی یک دوست صرفاً نتیجه کنجکاوی است یا آیا آسیبی وجود دارد که والدین باید در مورد آن جدی باشند؟

چرا بچه ها «دکتر بازی می کنند»؟
“دکتر بازی” معمولا زمانی اتفاق می افتد که کودک بین ۳ تا ۶ سال سن دارد. دلیل اینکه بچه ها این کار را می کنند کنجکاوی است. این مسیله زمانی اتفاق می افتد که او متوجه تفاوت ظاهری بین زن و مرد می شود، مثلاً پدرش می تواند موهای کوتاه داشته باشد، ریش داشته باشد و مادرش می تواند موهای بلند داشته باشد یا دامن بپوشد.

اما اگر مامان موهایش را کوتاه نگه دارد و بابا موهای بلند داشته باشد چه؟

در آن زمان بچه ها کنجکاو می شوند و فکر می کنند که آیا راه دیگری برای تشخیص زن و مرد وجود دارد یا خیر. بنابراین، هنگام بازی با دوستان، کاملاً طبیعی و آسان است که آنها سعی کنند ببینند که آیا اندام دوستشان نسبت به آنها متفاوت است یا خیر. بنابراین بچه ها اندام تناسلی دوستان خود را با هم می بینند و برعکس، اندام تناسلی خود را به آنها نشان می دهند. به عبارت دیگر، «دکتر بازی» یک رفتار مناسب سنی است که بسیاری از کودکان انجام خواهند داد.
آیا باید نگران بود؟
این اغلب برای کودکان ۳تا۶سال طبیعی است. اما، گاهی اوقات انجام این کار به دلایل دیگر برای کودکان مشکل‌سازتر است.

چگونه والدین متوجه شوند که “دکتر بازی” یک چیز طبیعی است که در سن خاصی ایجاد می شود و چه زمانی نه؟

رفتار عادی به این صورت تعریف می شود که کودک به دلیل کنجکاوی می خواهد اندام خصوصی دوستش را ببیند، از جمله:

_ بازی کودکان با دوستانی که حدود ۲ سال تفاوت سن با آنها دارند.
_ بچه ها با کسی که می شناسند بازی می کنند.
_ هر دو توافق کردند که بدون اجبار بازی کنند.
_ بازی خودجوش است.
_ این بازی‌ها به ندرت اتفاق می‌افتند.
_کودکان می توانند آن را مخفی نگه دارند زیرا پیش بینی می کنند والدین ممکن است آنها را مجازات کنند.
وقتی فرزندتان را در حال «دکتر بازی» می‌گیرید چه باید کرد؟
یک نفس عمیق بکش. وحشت نکنید و عصبانی نشوید زیرا فرزندان شما فقط در مورد این موضوع کنجکاو هستند.
شما باید با پیشنهاد فعالیت دیگری، مانند دعوت از او برای بیرون رفتن و خوردن مرغ سوخاری، حواس او را پرت کنید. سعی کنید لحن همیشگی خود را حفظ کنید، انگار هیچ اتفاقی نیفتاده است. در این مرحله، کودک خود را در چشمان خود نگه دارید.
هنگامی که کودک دیگر به خانه می رود، با فرزند خود در مورد آنچه اتفاق افتاده و آنچه والدین دیده اند صحبت کنید. تا آن زمان، زمانی برای آرام شدن و آمادگی بیشتر برای صحبت با فرزندتان خواهید داشت.
به والدین فرزند دیگر چه باید گفت؟
صحبت کردن یا نگفتن به شما بستگی دارد.

اگر تصمیم دارید آن را با یکی دیگر از والدین به اشتراک بگذارید، ممکن است این حادثه را هوشمندانه ذکر کنید. به عنوان مثال: «بچه ها امروز دکتر بازی می کردند که من دیدم آنها قسمت های خصوصی یکدیگر را معاینه کرده و لمس کردند.

همه والدین نمی‌دانند که «دکتر بازی کردن» یک فعالیت طبیعی و متناسب با سن کودک شماست، بنابراین باید به والدین دیگر نیز اطلاع دهید که این یه مسئله طبیعی است. با این حال، هر دو والدین ممکن است نیاز داشته باشند که کودک را در جلسات بعدی بازی به دقت زیر نظر داشته باشند تا بهتر بفهمند که آیا ” دکتر بازی ” آنها سالم است یا خیر.
باز و صادق باشید. سعی نکنید کودک خود، افراد دیگر و والدین دیگر را سرزنش کنید یا بیش از حد نگران نباشید زیرا ممکن است کودک فقط کنجکاو باشد و این در رشد کودک بسیار مشهود است. اضطراب بیش از حد حتی می تواند بر روابط شما و والدین دیگران تأثیر بگذارد.

چگونه باید با فرزند خود صحبت کنید؟
با آنها در مورد آنچه اتفاق افتاده، آنچه دیدید صحبت کنید. فضا را دوستانه نگه دارید، کاری نکنید که کودکان در مورد کاری که انجام داده اند، تحت فشار یا ترس باشند. می توانید با یک سوال شروع کنید: “من دیدم که امروز واقعاً با دوستت سرگرم شدی، شما دو نفر چه نوع بازی ای انجام می دهید؟”
به فرزندتان بگویید که ممکن است در مورد لمس کردن قسمت های خصوصی دوستان کنجکاو باشد و والدین آنها کنجکاوی آنها را درک می کنند، اما به آنها یادآوری کنید: “نباید اندام خصوصی دیگران را لمس کنید یا اجازه دهید آنها آن قسمت از بدن شما را لمس کنند، این فقط برای والدین است.”

والدین می توانند در مورد این موضوع یعنی شناخت جنسیت کتابها یی درباره حریم خصوصی بدن برای کودکان خردسال تهیه کنند تا بیشتر بیاموزند. شما همچنین از تفاوت جنسیتی در خانواده خود صحبت کنید یا عروسکهای دختر وپسر بخرید تا جنسیت را به کودک خود توضیح دهید.

دفعه بعد که فرزندتان دوستانی برای بازی دارد، سعی کنید با باز کردن در اتاق خواب آنها را به بازی در اتاق نشیمن تشویق کنید. با این حال، با خیره شدن به آنها، فضای بازی را غیرطبیعی و ناخوشایند نکنید.
نتیجه
در سن ۴-۶ سالگی، کودک شما می تواند در مورد جنسیت کنجکاو شود و شروع به نشان دادن اندام تناسلی خود به دیگران کند. طبیعی است که پزشک بازی بین بچه های همجنس و بچه های جنس مخالف بازی شود. دست زدن، در آغوش گرفتن و بوسیدن اندام تناسلی در کودکان امری عادی است که معمولاً با هیجان و قهقهه همراه است.

از نظر شما، این فعالیت ممکن است برای کودک شما مناسب سن نباشد. اما برای فرزند شما، این یک روش ذاتا طبیعی برای یادگیری در مورد زندگی، به ویژه در مورد تفاوت های جنسیتی است. برای کودکان کاملاً طبیعی است که “دکتر بازی” کنند -چه داوطلبانه، چه خود به خود و چه به ندرت این امر از روی کنجکاوی است و هیچ منظور جنسی در پس این کار نیست.

“What is playing doctor?” – Is it fine that your child touch their friends’ private parts?

 

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری در whatsapp
اشتراک گذاری در telegram
اشتراک گذاری در twitter
اشتراک گذاری در email

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.