مهارتهای ضروری زندگی

هیچ لیست قطعی از مهارت های زندگی وجود ندارد.   بسته به شرایط زندگی، فرهنگ، عقاید، سن، موقعیت جغرافیایی و غیره، ممکن است برخی مهارت‌ها کم و بیش به شما مرتبط باشند. با این حال، در سال ۱۹۹۹، سازمان بهداشت جهانی شش حوزه کلیدی از مهارت‌های زندگی را شناسایی کرد:

۱_  مهارت های ارتباطی و بین فردی:  این به طور گسترده مهارت های مورد نیاز برای کار با افراد دیگر و به ویژه برای انتقال و دریافت پیام ها به صورت کتبی یا شفاهی را توصیف می کند.

۲_  تصمیم گیری و حل مسئله: این مهارت های مورد نیاز برای درک مشکلات، یافتن راه حل برای آنها، به تنهایی یا با دیگران، و سپس اقدام برای رسیدگی به آنها را توصیف می کند.

۳_تفکر خلاق و تفکر انتقادی:  این توانایی تفکر به روش‌های متفاوت و غیرعادی در مورد مشکلات، یافتن راه‌حل‌های جدید، یا تولید ایده‌های جدید، همراه با توانایی ارزیابی دقیق اطلاعات و درک ارتباط آن را توصیف می‌کند.

۴_خودآگاهی و همدلی: که دو بخش کلیدی هوش هیجانی هستند.  آنها درک خود از دیگران را توصیف می کنند و می توانند احساسات دیگران را درک کنند طوری که انگار تجربیات آنها برای خودشان اتفاق افتاده.

۵_قاطعیت و متانت، یا خودکنترلی: اینها مهارت های مورد نیاز برای دفاع از خود و دیگران و حفظ آرامش حتی در مواجهه با تحریکات قابل توجه را توصیف می کنند.

۶_انعطاف‌پذیری و توانایی مقابله با مشکلات: که توانایی بازیابی خود، پس از شکست‌ها را توصیف می‌کند و با آن‌ها به‌عنوان فرصت‌هایی برای یادگیری یا صرفاً تجربه برخورد می‌کند.

نیاز به بعضی از مهارت های زندگی در زمان های مختلف کم و بیش آشکار می شوند.  مثلا:   وقتی در مدرسه یا دانشگاه هستید، به مهارت های مطالعه نیاز دارید.  که ممکن است شامل درک چگونگی سازماندهی خود برای مطالعه، انجام تحقیق و حتی نوشتن پایان نامه باشد.  اینها مهارت هایی نیستند که همه به آن نیاز داشته باشند، اما مهارت های نوشتاری احتمالاً درمشاغل مختلف مفید هستند.   هنگام خرید خانه، ممکن است نیاز به استفاده از مهارت های مذاکره داشته باشید و مطمئناً به صبر و خلق و خوی خوب نیاز خواهید داشت.

اگر بچه دارید، احتمالاً این مهارت‌ها در فهرست «مهارت‌های ضروری زندگی» شما قرار دارند!   شما باید بر روی مهارت های استخدامی خود کار کنید تا شغلی پیدا کنید، و همچنین باید به این فکر کنید که چگونه برای کار درخواست دهید و چگونه می توانید در مصاحبه پذیرفته شوید.  هنگامی که شغلی دارید، ممکن است نیاز به توسعه مهارت های رهبری داشته باشید، به خصوص اگر نیاز به رهبری تیم ها یا گروه ها دارید.   هنگامی که خانواده تشکیل می دهید، به مهارت های فرزندپروری نیاز خواهید داشت.  همچنین در این زمان متوجه می شوید که مهارت های مدیریت زمان و سازماندهی بسیار مهم تر می شوند.

با این حال شاید مهم ترین مهارت زندگی، توانایی و تمایل به یادگیری باشد. با یادگیری مهارت‌های جدید، درک خود را از دنیای اطرافمان افزایش می‌دهیم و خود را با ابزارهایی که برای داشتن یک زندگی پربارتر و رضایت‌بخش‌تر نیاز داریم، تجهیز می‌کنیم، و راه‌هایی برای کنار آمدن با چالش‌های زندگی، به‌طور اجتناب‌ناپذیری ، پیدا می‌کنیم.   بیشتر مردم یادگیری را با آموزش رسمی مرتبط می‌دانند، اما یادگیری می‌تواند و باید فرآیندی مادام‌العمر باشد که درک ما از جهان را افزایش می‌دهد و کیفیت زندگی ما را بهبود می‌بخشد. منبع: https://www.skillsyouneed.com/general/life-skills.html

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری در whatsapp
اشتراک گذاری در telegram
اشتراک گذاری در twitter
اشتراک گذاری در email

2 پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.